Dinsdag 1 Juli 2014

1 juli 2014 - Chalon-sur-Saône, Frankrijk

Hallo allemaal!
De zon schijnt en het belooft een mooie dag te worden. We besluiten een dagje te gaan fietsen. Harry waarschuwt me voor de terugweg……de berg op! Dat moet toch lukken? Ook al ga ik lopen met de fiets…… als ik mijn fiets pak, rammelt er iets…..1 spaak los……we maken hem vast aan een andere spaak en gaan op weg. Bergje af gaat geweldig mooi! Joepie!!!! En wat een mooi uitzicht steeds! Als we een dorpje binnenrijden zie ik een winkeltje met “Poste”. Ik wil een kaart voor moeder op de post doen. Nog even een postzegeltje erop. De baas van de winkel staat met zijn been in het gips op krukken. In mijn beste Frans begrijp ik dat zijn achillespees is afgescheurd…… ik vraag hem naar een fietsenmaker , liefst dichtbij. Hij loopt mee naar buiten en legt ons uit in goed engels waar we die kunnen vinden. Aardige man! In Givry, een dorp verderop is een grote fietsenzaak. Hoplaké, weer op de fiets gesprongen en trappen…..bergje op…….af en toe even stoppen en weer op adem komen.
In Givry vinden we de fietsenmaker. Weer mijn allerbeste Frans voor de dag gehaald en met handen en voeten komen we er wel uit. Hij kan de fiets niet “tout de suite”maken (dat betekent direkt). Hij heeft wel de juiste maat spaken. We kopen er drie, want Harry is handig en kan de fiets zelf wel maken op de camping.
We bekijken een grote kerk in Givry en vervolgen dan onze fietstocht. We rijden naar Chalon sur Saone en drinken wat op een terrasje, kijken mensen en shoppen wat. De afgelopen jaren stopten we hier altijd even en bezochten een sportzaak met outdoor-spullen en een grote supermarkt. Grappig om hier nu op de fiets te zijn. Dus gaan we die winkels ook even bij langs.
Dan beginnen we aan de terugtocht en doen onderweg nog wat boodschapjes voor het eten. Het laatste stukje is erg zwaar, zoals we al dachten vanmorgen….bergje op……pfpfpfpfpfpfpfpfpfpfpfffffffffffffffffffffff………We wandelen ook stukjes om op adem te komen. Onze beenspieren protesteren enigszins, maar we komen op de camping en hebben een voldaan gevoel over deze dag!! 50 km gefietst en erg genoten. Tijd voor een biertje en een luie stoel!
Een gezonde warme maaltijd en op tijd weer slapen. Morgen gaan we verder naar het zuiden, want hier het weer wordt hier weer slechter de volgende dag.

Groetjes
Anneke en Harry