zaterdag 12 Juli

12 juli 2014 - Montségur, Frankrijk

Hoi allemaal.

Het is zaterdag 12 Juli. We hebben vannacht in ons campertje geslapen. Ergens in Ax-les-bains. Wanneer we smorgens van de ladder afklimmen en naar buiten gaan breekt de zon al door. De wolken glijden over de bergen om ons heen. Ik loop naar de Intermarche aan de overkant om vers brood en beleg te kopen. We gaan lekker ontbijten in de zon naast ons busje!

Doch wanneer we alles geïnstalleerd hebben begint het zachtjes te regenen. We pakken alles snel in, en rijden weg.

We gaan naar de ruines van Monsegur. De laatste plek in Frankrijk waar de Katharen geleefd hebben. En ook hier zijn ze op de brandstapel terechtgekomen.

Wanneer we op de parking bij het kasteel aankomen is het ondertussen droog en gaan we eerst ons ontbijt inhalen. We doen onze wandelschoenen aan en klimmen het steile pad omhoog om bij het kasteel te komen. Er is maar één pad omhoog. Onvoorstelbaar dat dit gebruikt is om het kasteel te kunnen bouwen en te bevoorraden! Het is een klein uur klimmen om boven te komen.

Wat er nog over is van het kasteel ziet er indrukwekkend uit! Het ligt op de top van een steile rots, 1200 meter boven de zeespiegel. Om het kasteel heen zijn nog de overblijfselen te zien van het Kathaarse dorp uit 1200.

In het museum in het dorp zien we later de reconstructies van het kasteel, zoals dat er in de loop van de jaren uitgezien heeft.

Na de bezichtiging van het kasteel en het museum vervolgen we onze weg over de lokale wegen, door kleine dorpjes die ingeslapen lijken te zijn. We slaan nog even boodschappen in voor het weekend in Carcassonne. Een 20 km ten noorden van deze stad vinden we een camping. We zetten de tent op, maken een maaltijd en drinken nog wat in de tent. Want het regent ondertussen al weer. Volgens de camping eigenaar zou het morgen beter weer worden!

Liefs,

Anneke en Harry