zaterdag 28 Juni 2014

28 juni 2014 - Aadorp, Nederland

Lieve familie en vrienden.

Het is zaterdag 28 Juni 2014. De eerste dag van onze vakantie! Rond 7:30 worden we wakker en gaan we ons bed uit. We pakken de laatste dingen in de auto. De fietsen achterop. Even ontbijten, nog even lekker scheren en douchen, een laatste afwas, en we vertrekken.
Voor 9:00 uur zijn we al bij de C1000 in Vriezenveen. We kopen nog wat boodschappen en leveren de spaarkaart in voor een mooie paarse handdoek. En dan gaat het op weg naar het zuiden!
De eerste bestemming is de buitensportzaak van Zwerfkei in Woerden. De grootste in Nederland. We zwerven er een uurtje rond, en hebben dan nog maar een klein gedeelte gezien. En zoveel leuke en nuttige hebbedingetjes! Hier gaan we nog graag een keer vaker naar toe!
Dan vervolgen we onze reis naar Waterloo. We gaan kijken en voelen waar Napoleon zijn slag verloren heeft in 1815. Er is een geweldig panoramisch schilderij van 18 meter hoog en 110 meter omtrek, waar je binnenin kan lopen. Net alsof we zelf midden in het slagveld staan.
Dan belkimmen we een hoge piramide met een beeld van een stenen leeuw die een aardbol beschermd. Het symbool van de nieuwe vrijheid van Europa. Om ons heen zien we de velden waar de beroemde slag heeft plaats gevonden. Nadat we het Panaroma van de slag hebben bekeken kunnen we het ons een beetje voorstellen hoe het er hier toen uit heeft gezien, en hoeveel bloed hier moet hebben gevloeid.
We lopen terug naar de auto. Er wordt druk gebouwd hier. Waarschijnlijk omdat het volgend jaar 200 jaar geleden is dat Napoleon hier verloren heeft.
Dan rijden we door naar het zuidelijkste puntje van de Ardennen. Brûly-de-Pressche. Een niets betekenend dorpje van 5 huizen, een school, nu jeugdherberg, een kerkje en een restaurantje. In mei en Juni 1940 was dit het commandocentrum van Hitler vanwaar hij de inval van de Duitsers in Frankrijk leidde. In het bos naast de kerk waren een paar barakken gebouwd en een bunker van meters dik beton waarin Hitler beschermd was tegen bomaanvallen. De bevolking van het dorpje en de dorpjes er omheen werden weggestuurd en bezet door Duitse militairen. In een paar weken werden de barakken en de bunker gebouwd. In het bos werd een bad gebouwd die door een beekje werd gevoed en verwarmd werd door de zon die op de zwarte leistenen scheen van het beekje.
Het voelt vreemd om op deze plek rond te wandelen waar Hitler zijn snode plannen heeft gemaakt.
In het filmzaaltje in de eerste barak bekijken we een Nederlandstalige film met de geschiedenis van deze plek. De kerk was tijdens de tijd dat Hitler hier was zijn persoonlijke filmzaal. De school was zijn stafcentrum met kaartenzaal. En het restaurant was de kantine. Er was één barak voor Hitler, een voor zijn officieren en één voor de soldaten van de bewaking.
Nadat we alles bekeken hebben drinken we iets in het restaurant. Vreemd gevoel dat Hitler hier ook heeft gezeten. Misschien wel op dezelfde plek.
Wanneer we weer verder rijden regent het inmiddels. We komen in Chimay (van het beroemde bier). In een pizzeria eten we beide een kanjer van een pizza. Dan zoeken we een clubcamping uit de gids die we bij ons hebben net over de Franse grens. We bellen aan, maar niemand doet open. Bij de 2e uit de gids gebeurt hetzelfde. Dan rijden we verder en hopen maar op een bordje ‘Camping’.
Even later herinner ik mij dat er ook campings in de Tomtom staan. De eerste die we vinden bestaat niet meer. De 2e is terug in België. Les Roses in Sivry. Goed genoeg voor één nachtje.
De dame van de receptie kan alleen Frans. Gelukkig verstaat Anneke er genoeg van om alles te begrijpen. We hangen de tent aan de klep van de bus, en gaan nog even buiten zitten om een drankje te nemen.
Het was een leuke en leerzame dag

Liefs,

Anneke en Harry