Maandag 14 Juli.

14 juli 2014 - Carcassonne, Frankrijk

Maandag 14 Juli.

Lieve allemaal.

Het is vandaag een nationale feestdag in Frankrijk. Wanneer we al op tijd van de camping vertrekken naar Carcassonne zien we dat alle winkels en winkeltjes gesloten zijn. Vandaag willen we de oude burchtstad van Carcassonne bezoeken. Het is de grootste middeleeuwse stad van Europa en valt onder de Unesco wereld erfstukken.

Het is ontzettend druk, en het kost ons best wat moeite om een parkeerplek te vinden in de omgeving van de oude stad. Gelukkig lukt dit uiteindelijk toch. We wandelen naar boven en gaan op zoek naar een van de poorten om de oude stad binnen te kunnen gaan. De oude dubbele muren van de stad en de poortgebouwen zijn indrukwekkend.  Wat geweldig dat dit allemaal bewaard is gebleven! Het oude deel van de stad wordt nog bewoond door zo’n 100 inwoners, lezen we in ons reisboek. En er zijn tientallen, zo niet honderden, restaurants,  souvenirwinkels, snoepwinkels, winkeltjes waar je zwaarden en schilden kan kopen en snackbars e.d. We bekijken oude gebouwen, bezoeken de oude kathedraal  en verbazen ons over de grootte van deze stad. We klimmen op de muren, lopen door de dwingels en maken vooral heel veel foto’s. Hopelijk komen we nog op een plek waar we deze kunnen uploaden naar ons reisdagboek.

Op de muren van de oude stad wordt het vuurwerk voorbereid wat vanavond om 22:00 uur afgestoken gaat worden. Op strategische plekken bivakkeren om 14:00 uur al mensen met stoelen, tenten en parasols om een goede plek te hebben vanavond. Omdat alle Fransen vandaag vrij zijn, zijn er vandaag ontzettend veel mensen op de been.

Na een paar uur rondwandelen in de oude en het nieuwe gedeelte van de stad hebben we het wel gezien. We lopen terug naar de auto en rijden naar een grot in de buurt van onze camping. We zijn net op tijd voor de rondleiding. De gids spreekt helaas geen andere taal dan Frans. We hebben gelukkig wel een Engelstalige sheet meegekregen waarop de belangrijkste feiten van de rondwandeling in staan. Het is indrukwekkend wat we allemaal zien in de grot. Meertjes, watervallen en natuurlijk stalagmieten en tieten. Het hoogtepunt is wel een hele mooie licht en muziekshow op het diepste punt van de grot! Echt geweldig!

In de grot wordt ook wijn bewaard. We kopen hier een fles van, voordat we terugrijden naar de camping.

Het was een hete dag. Savonds zitten we nog een poosje voor de tent.

Liefs,

Anneke en Harry